Otavalaiset liikkeellä liikenteen puolesta
Keskusteluiltaan Otavan paikallisliikenteestä oli torstai-iltana 22.1. 2015 saapunut opistolle
kolmisenkymmentä otavalaista sekä Mikkelistä joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen,
Savonlinjan liikenne-esimies Ari Roikonen, Pulkan Liikenteestä Veijo Pulkka ja Ihastjärven Liikenteestä Rauno Pulkka.
Yksi illan tavoitteista ainakin saavutettiin nimittäin että vieraileville asiantuntijoille kävi selväksi,
miten sekava Otavan reittiliikenne ja pysäkkien käyttö on matkustajille. Molempiin ongelmiin
luvattiin parannusta: liikennesuunnittelussa tullaan käsittelemään mahdollisuutta, että kaikki
paikallisbussit kiertäisivät kyläreitin aina samansuuntaisesti, jolloin pysäkit olisivat selvillä, ja myös
pysäkkien merkintää ja parempia aikatauluja on luvassa. Savonlinjalta luvattiin tuoda
tulevaisuudessa aikatauluja jaettaviksi myös keskustan liikkeisiin ja Lähipalvelukeskukseen.
Opiston rehtori Harri Jokinen painotti paremman viikonloppuliikenteen merkitystä opistolle, jonka
monien kurssien osanottajat saapuvat nimenomaan viikonloppuisin pitemmistäkin matkoista
julkisilla liikennevälineillä Mikkeliin, mutta eivät pääse jatkamaan sieltä Otavaan. Toivottiin myös
myöhäisbusseja iltajunilla Mikkeliin saapuville ja iltatilaisuuksista kuten konserteista Otavaan
palaaville.
Savonlinjan liikenne-esimiehen Ari Ronkosen esittämä ideatason suunnitelma, jonka mukaan Otavaan liikennöisi
paikallisbussi päiväsaikaan kahden tunnin välein jopa viikonloppuisin, sai illan osanottajilta suuren
kannatuksen. Nykyistä tiheämmän paikallisliikenteen ylläpitäminen edellyttäisi kuitenkin myös
asukkailta aktiivisempaa bussinkäyttöä, koska kenenkään liikennöitsijän ei kannata kauan ajaa
tyhjiä busseja.
Erittäin edullista Otavan bussinkäyttäjille olisi Mikkelin kaupunkiliikenteen 2. vyöhykkeen
kaupunkilipun hankkiminen Matkakeskuksesta. Henkilökohtainen kaupunkilippu maksaa nuorille
(18 ikävuoteen), opiskelijoille ja eläkeläisille vain 47 euroa ja oikeuttaa rajattomaan
matkustamiseen Mikkelin keskustan ja Otavan alueella 30 päivän ajan. Jo kuudesti tehty
kaupunkikäynti kuukaudessa tekee kaupunkilipun kannattavaksi. Lipun voi alkuhankinnan jälkeen
uusia suoraan bussissa.
Joukkoliikenneinsinööri Heikkinen pahoitteli, että esitettyjen uudistusten toteuttaminen on vaikeaa,
koska niistä päättävältä ELY:ltä (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) ei liikene juuri
rahoitusta. Yleisömielipiteiden mukaan Mikkelin seudun hankerahoitus on nihkeää myös sen takia,
että päättäjät ovat Kuopiossa asti.
Illan mittaan todettiin kuitenkin, että monet uudistukset ovat jopa ilmaisia ja vaativat vain uudelleen
ajattelemista ja jotkut uudistukset voidaan toteuttaa pienelläkin rahalla. Edelleen painotettiin, että
Otava on asuinpaikkana erinomainen ja tulee - toivottavasti toteutuvien - liikenneuudistusten
ansiosta vielä paremmaksi.
Illan iloisin anti: Savonlinjan liikenne-esimies ilmoitti, että uunituoreen päätöksen mukaisesti
Otavasta pääsee Mikkeliin pikalinjan autoilla paikallisliikenteen hinnoilla. Koska pikalinjabusseja
liikennöi Mikkelin ja Otavan välillä yhtä paljon kuin paikallisbusseja, tämä tarjous varmaan
houkuttelee monia kaupunkiin pyrkijöitä pikalinjapysäkille varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin.
Illan vieraita: joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen ja Savonlinjan liikenne-esimies Ari Roikonen. (Kuvat: Seppo Koponen)