Otavalaiset liikkeellä liikenteen puolesta

Keskusteluiltaan Otavan paikallisliikenteestä oli torstai-iltana 22.1. 2015 saapunut opistolle

kolmisenkymmentä otavalaista sekä Mikkelistä joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen,

Savonlinjan liikenne-esimies Ari Roikonen, Pulkan Liikenteestä Veijo Pulkka ja Ihastjärven Liikenteestä Rauno Pulkka. 

Yksi illan tavoitteista ainakin saavutettiin nimittäin että vieraileville asiantuntijoille kävi selväksi,

miten sekava Otavan reittiliikenne ja pysäkkien käyttö on matkustajille. Molempiin ongelmiin

luvattiin parannusta: liikennesuunnittelussa tullaan käsittelemään mahdollisuutta, että kaikki

paikallisbussit kiertäisivät kyläreitin aina samansuuntaisesti, jolloin pysäkit olisivat selvillä, ja myös

pysäkkien merkintää ja parempia aikatauluja on luvassa. Savonlinjalta luvattiin tuoda

tulevaisuudessa aikatauluja jaettaviksi myös keskustan liikkeisiin ja Lähipalvelukeskukseen.

Opiston rehtori Harri Jokinen painotti paremman viikonloppuliikenteen merkitystä opistolle, jonka

monien kurssien osanottajat saapuvat nimenomaan viikonloppuisin pitemmistäkin matkoista

julkisilla liikennevälineillä Mikkeliin, mutta eivät pääse jatkamaan sieltä Otavaan. Toivottiin myös

myöhäisbusseja iltajunilla Mikkeliin saapuville ja iltatilaisuuksista kuten konserteista Otavaan

palaaville.

Savonlinjan liikenne-esimiehen Ari Ronkosen esittämä ideatason suunnitelma, jonka mukaan Otavaan liikennöisi

paikallisbussi päiväsaikaan kahden tunnin välein jopa viikonloppuisin, sai illan osanottajilta suuren

kannatuksen. Nykyistä tiheämmän paikallisliikenteen ylläpitäminen edellyttäisi kuitenkin myös

asukkailta aktiivisempaa bussinkäyttöä, koska kenenkään liikennöitsijän ei kannata kauan ajaa

tyhjiä busseja.

Erittäin edullista Otavan bussinkäyttäjille olisi Mikkelin kaupunkiliikenteen 2. vyöhykkeen

kaupunkilipun hankkiminen Matkakeskuksesta. Henkilökohtainen kaupunkilippu maksaa nuorille

(18 ikävuoteen), opiskelijoille ja eläkeläisille vain 47 euroa ja oikeuttaa rajattomaan

matkustamiseen Mikkelin keskustan ja Otavan alueella 30 päivän ajan. Jo kuudesti tehty

kaupunkikäynti kuukaudessa tekee kaupunkilipun kannattavaksi. Lipun voi alkuhankinnan jälkeen

uusia suoraan bussissa.

Joukkoliikenneinsinööri Heikkinen pahoitteli, että esitettyjen uudistusten toteuttaminen on vaikeaa,

koska niistä päättävältä ELY:ltä (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) ei liikene juuri

rahoitusta. Yleisömielipiteiden mukaan Mikkelin seudun hankerahoitus on nihkeää myös sen takia,

että päättäjät ovat Kuopiossa asti.

Illan mittaan todettiin kuitenkin, että monet uudistukset ovat jopa ilmaisia ja vaativat vain uudelleen

ajattelemista ja jotkut uudistukset voidaan toteuttaa pienelläkin rahalla. Edelleen painotettiin, että

Otava on asuinpaikkana erinomainen ja tulee - toivottavasti toteutuvien - liikenneuudistusten

ansiosta vielä paremmaksi.

Illan iloisin anti: Savonlinjan liikenne-esimies ilmoitti, että uunituoreen päätöksen mukaisesti

Otavasta pääsee Mikkeliin pikalinjan autoilla paikallisliikenteen hinnoilla. Koska pikalinjabusseja

liikennöi Mikkelin ja Otavan välillä yhtä paljon kuin paikallisbusseja, tämä tarjous varmaan

houkuttelee monia kaupunkiin pyrkijöitä pikalinjapysäkille varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin.

 

Illan vieraita: joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen ja Savonlinjan liikenne-esimies Ari Roikonen. (Kuvat: Seppo Koponen)